Analýza a návrh informačných systémov 1 (ANIS 1)
- Rozsah: 1(prednáška)/1(cvičenie laboratórne)/1(projektová práca)
- Určený pre: 2.ročník Bc. štúdia; odbor Hospodárska informatika
- Prerekvizity:žiadne
- Prednášajúci/cvičiaci: Ing. Martin Sarnovský, PhD. , doc. Ing.František Babič,PhD.
- Anotácia: Cieľom predmetu je poskytnúť študentom nielen teoretické vedomosti ale aj praktické zručnosti potrebné pri procese analýzy a návrhu informačných systémov v rôznych aplikačných doménach. Po úspešnom absolvovaní tohto predmetu študenti môžu získané znalosti a skúsenosti s jazykom UML a UX dizajnom využiť pri riešení svojich bakalárskych prác alebo iných semestrálnych projektov orientovaných na vývoj softvérových aplikácií.
- Obsah predmetu nadväzuje na predmet Uvod do Hospodárskej informatiky (1.ročník) a dopĺňa sa s predmetom Manažment projektov (2.ročník).
- Stručná osnova predmetu:
- Informačné systémy (história, používatelia, nasadenie do praxe).
- Proces vývoja IS (modely, analýza používateľských požiadaviek).
- UX dizajn.
- Modelovací jazyk UML.
- Harmonogram:
T | Prednáška | Cvičenia |
1. | Informačné systémy | Úvodné informácie o predmete, Sprint 1 - plánovanie (Backlog) |
2. | Proces vývoja softvéru | Vízia, biznis požiadavky |
3. | Analytická fáza, identifikácia používateľských požiadaviek | Persóny, analýza používateľských požiadaviek |
4. | Pozvaná prednáška z praxe (NESS, Košice) | Funkčné a nie-funkčné požiadavky |
5. | Prípady použitia | Sprint 1 - review a retrospektíva, Sprint 2 - plánovanie (Backlog) |
6. | Dekanské voľno | Dekanské voľno, 02.11 - individuálne konzultácie |
7. | UML | Prípady použitia, Visual Paradigm, UML diagram prípadov použitia |
8. | UML diagramy | Prípady použitia, Visual Paradigm, UML diagram prípadov použitia |
9. | Testovanie softvéru | Visual Paradigm, UML diagram nasadenia |
10. | Sprint 2 - review a retrospektíva, Sprint 3 - plánovanie (Backlog) | |
11. | UX/UI (GlobalLogic) | Lo-fi prototypovanie, testovacie scenáre, dotazník |
12. | Informačná architektúra (GlobalLogic) | Informačná architektúra |
13. | Záverečná retrospektíva Scrum tímov (NESS Košice) | Sprint 3 - review a retrospektíva |
- Termíny skúšok budú zverejnené v systéme MAIS.
- Prednášky budú zverejnené v systéme MS Teams.
- Podklady k cvičeniam budú zverejnené v systéme MS Teams.
- Cieľom zadania je otestovať poznatky a zručnosti, ktoré študenti tohto predmetu nadobudnú na prednáškach alebo praktických cvičeniach. Na jednom zadaní pracuje spoločne skupina študentov.
- Inštrukcie:
- Rozsah max. 20 strán, prekračujte len vo výnimočných prípadoch.
- Zamerajte sa na kvalitu, nie kvantitu textu!
- Nepopisujte tú istú vec na viacerých miestach v dokumentácii.
- Uvádzajte len dôležité informácie.
- Dajte si záležať aj na formálnej úprave textu a obrázkov, nepoužívajte príliš veľké medzery v texte, všetky obrázky musia byť čitateľné.
- Každý diagram musí byť stručne a výstižne popísaný v hlavnom dokumente.
- Na konci si zadanie prečítajte ako celok a zamyslite sa nad tým, či niektoré časti nepopisujete odlišne na rôznych miestach v texte. Napr. ak identifikujete kľúčové funkcie vášho riešenia, tak potom nemá zmysel robiť scenáre a príslušné UML diagramy na iné funkcie.
- Spôsob odovzdania: dokument v elektronickej podobe, aj zdrojové súbory vytvorených diagramov.
- Výsledkom zadania je dokument obsahujúci tieto sekcie::
- Sprint 1: základná predstava o fungovaní IS (vízia riešenia a biznis požiadavky), analýza požiadaviek používateľov: t.j. identifikácia cieľových používateľov alebo skupín používateľov (persóny), priradenie rolí a právomocí, vytvorenie zoznamu požiadaviek používateľov na funkčnosť navrhovaného IS, priradenie priority funkčným požiadavkám a zdôvodnenie prečo.
- Sprint 2: konceptuálny návrh IS, t.j. UMl diagram prípadov použitia, 3 hlavné prípady použitia vo forme scenára, UML diagram nasadenia. Pilotný prípad nasadenia zložený z troch základných zložiek: organizácia, ľudia a technológie (môžete využiť poznatky nadobudnuté v rámci predmetu UHI).
- Sprint 3: Testovanie IS, lo-fi prototyp, informačná architektúra.